Velkommen til Odden Kirke

Du er her:   Hjem > Historisk > Kalkmalerierne
Page

Kalkmalerierne

Kalkmalerierne, som udsmykker vest-hvælvingens fire kapper er fra 1570erne og rib-dekorationerne er fra 1400-tallet.

Inskriptionen og i den sydlige kappe, over døren til våbenhuset er en påmindelse om døden - et ”memento mori”, hvor døden med buen fortæller os, at vi skal huske, vi skal dø: I hu kom døen (døden) med sin buue komer snart oc vil di skjue (dig skyde).

Døden med buen, som er en sjældenhed i en dansk kirke, sidder inde i den ene kolbeblomst af 24 dekorative blomster (6 i hver kappe), og er flankeret af to kranier, af hvilke det ene pikkes rent af en skade, der både varsler os med sin skræppen og gør rent bord.

Understøttet af papegøjen og uglen i den nordlige kappe - det talende orakel og den lærde lyssky nattefugl, hvorunder der er en tavle med antydningen af en inskription.

De to storke, hvoraf den ene har en hugorm i næbbet, som er placeret over døden, minder os om både livets gang og troens gave. For påmindelsen holder os fast på, at vi lige nu og her skal gøre det bedste: Elske Gud og næsten som os selv. For uanset, at vi altid er truet af døden, så tror vi på, at Kristus besejrer netop døden, når han for os og i ham lover os evigt liv. Hvilket vi forsikres om i de to storke, som begge peger på Kristus. Storken med hugormen i næbbet fortæller os, at ondskaben skal bekæmpes. Den anden stork understreger, at storken er troskabens og kærlighedens fugl.

Der har været andre kalkmalerier i kirken, som desværre har været i så dårlig stand, at de er blevet kalket over igen; I sydsiden under vestre hvælv har der været en rytter, i østre hvælv en afbildning af barnet i stalden og de vise mænd, en luthersk altergang og muligvis en dommedagsscene.

« forrige top næste »